راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به دندانپزشکی
اعتماد بین مراجعین دندانپزشکی و دندانپزشکان طی چند سال اخیر دچار تزلزل شده است و این قضیه قابلانکار نیست
بیاعتمادی در رابطه دندانپزشکان و مراجعینشان هم نمودهای عینی پیداکرده است و احتمالاً بیشتر دندانپزشکان در کار روزمره خود، با آن مواجه شده و بهطور محسوس تغییرات را احساس میکنند
- مسئولیت فردی دندانپزشک را فراموش نکنیم
در بیمارستانها با توجه به اینکه افراد مختلفی مسئولیت درمان را بر عهده دارند، مسئولیت در مواقع قصور احتمالی هم اشتراکی است. پزشکان متخصص، پرستاران، سوپروایزر بر فرآیند درمان بیمار نظارت دارند و هر کدام میتوانند خطای احتمالی همکار دیگر را تشخیص داده و در مراحل مختلف اصلاح کنند؛ اما در مطب دندانپزشکی، دندانپزشک تنها مسئول درمان است و مسئولیت هر خطا و اشتباهی با خود او خواهد بود. حتی بر خلاف بیمارستانها، دندانپزشک در برابر کار لابراتوار هم بهطور فردی مسئول است؛ چون ارتباط بیمار فقط با دندانپزشک است
پیشنهاد مشورت با سایر همکاران را بدهیم
برخی مراجعین ما به طرح درمانهای ما مشکوک شدهاند. رسانهها مدام اخباری را منتشر میکنند که به بیاعتماد شدن مردم نسبت به جامعه پزشکی منجر میشود. از اینرو طبیعی است مراجعین در بسیاری از موارد طرح درمان پیشنهادی ما را قبول نکنند. در مواردی که احساس میکنیم بیمار اظهارات ما را قبول ندارد یا آثار شک را در چهره یا بیان او میبینید، پیشنهاد بدهید که با همکاران دیگر مشورت کند. هرگز نباید بیمار را از مشورت با همکار دیگر بر حذر داشت.