روان شناسی رشد 2
“ بلوغ ”
- بلوغ نخستین علامت و مرحله نوجوانی است.
- در تعریف بلوغ بین روانشناسان اختلاف نظر است.
- نوجوانی معادل کلمه (Adolescence) به معنای رسیدن به نضج و کمال مشتق شده است.
برخی از روانشناسان نوجوانی را به سه مرحله تقسیم
می کنند:
1- مرحله پیش از نوجوانی (12-10) سالگی
2- مرحله نوجوانی اولیه (16-13) سالگی
3- مرحله نوجوانی ثانویه (21-20-17) سالگی
- اریکسون ، رشد و تکامل را از تولد تا بزرگسالی توصیف می کند.
- اویک سری مرحله (هشت مرحله ) را درخصوص رشد و تکامل توصیف می کند. مراحل رشد روانی –اجتماعی اریکسون :
اشپرانگر، نماینده خردگرایی در عصر حاضر است.
او، ملاک بلوغ را ثبات نسبی، هماهنگی خودپذیری و وحدت شخصیت می داند.
اشپرانگر نوجوانان را از دیدگاه ارزشی به هشت نوع تقسیم می کند:
1- تیپی که به ساخت بدنش توجه دارد.
2- تیپ پرشور و زیبایی پسند
3- تیپ مردد و متفکر
4- تیپ فعال
5- تیپ ماجراجو
6- تیپ اجتماعی با توان نوع پسندی
7- تیپ اخلاقی، مشتاق و دو آتیشه
8- تیپ مذهبی که با شکل های مختلف میان نوجوانان زیاد دیده می شود.
معروفترین مردم شناسان فرهنگی که به مطالعه بلوغ و نوجوانی پرداخته است خانم "مارگارت مید" است.
مید: مسائل نوجوانی، به شیوه های گوناگون ممکن است در سنین مختلف حل شود.