مشاهده تأملی و ارتباط آن با دریافت
زمانی که فرد در موقعیت یادگیری قرار می گیرد، حواس گوناگون خود را به کار می گیرد و با دریافت داده های حسی خام از محیط پیرامون راه را برای دستیابی به شناخت هموار میسازد. مشاهدهای که در آن تمامی حواس فرد به کار بسته می شود و او را قادر به دیدن جزئیات و صورت های مختلف/ ابعاد مختلف موقعیت میکند.
«خبره تربیتی فردی است که به کلاس وارد می شود و هر آنچه که می بیند را بسیار شبیه به منتقدی که از نمایشگاهی بازدید می کند، می نویسد/ یادداشت می کند. آیزنر حتی گام را از این فراتر میگذارد و می گوید «هیچ مفهومی بدون اطلاعات حسی شکل نمیگیرد ».
«به گونه ای نگاه کن که گویی دوربینی در دست توست».