تیتر خبرها
خانه / مذهبی / احکام و مسائل شرعی / آیا با موی مصنوعی می توان نماز خواند و اعمال حج به جا آورد؟

آیا با موی مصنوعی می توان نماز خواند و اعمال حج به جا آورد؟

آیا با موی مصنوعی می توان نماز خواند و اعمال حج به جا آورد؟

 

خلاصه پرسش

آیا با موی مصنوعی می توان نماز خواند و اعمال حج به جا آورد؟

پرسش

آیا با موی مصنوعی می توان نماز خواند و اعمال حج به جا آورد؟ چگونه و چه باید کرد؟ (به خاطر حفظ آبرو نمی توانم آن را از روی سر بردارم).

پاسخ اجمالی

مقام معظم رهبرى ‏در پاسخ به این سؤال که: کسى که در جلوى سرش موى مصنوعى گذاشته است و در صورت نگذاشتن آن به مشقت مى‏افتد، آیا مسح بر موى مصنوعى براى او جایز است؟ فرموده اند: “موى مصنوعى اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است براى مسح آن را بردارد، ولى اگر موى مصنوعى بر پوست سر کاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوى سر باعث عسر و حرجى شود که عادتاً قابل تحمل نیست، مسح بر روى آن مجزى است”.[۱]

 

اما در باره گذاشتن موی مصنوعی یا کلاه گیس برای احرام در حج و عمره حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ به این سؤال فرموده اند: “ضرر به عمره و حج ندارد، ولى اگر مرد آن را بر سرش گذاشته است باید کفاره بدهد.[۲]

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی:

 

۱٫ اگر موی کاشته شده، موی طبیعی و دارای رشد باشد و جزء بدن محسوب شود، حکم موی اصلی شخص را دارد.

 

۲٫ اگر موی کاشته شده، الیاف مصنوعی یا طبیعی بدون رشد باشد، چون برداشتن آن میسور نیست، مسح روی آن جایز است، اگر امکان مسح انتهای آن که در تماس با پوست است وجود نداشته باشد و الا باید انتهای آن را مسح کند. در غسل هم باید آب را به پوست برساند. و بعید نیست چنین مویی در احرام موجب کفاره نشود، هرچند کفاره بنابر احتیاط واجب است و در هر حال ضرری برای صحت حج یا عمره ندارد.

  رجوع به مرجع مساوی در چه شرایطی جایز است؟

 

۳٫ اگر موی مصنوعی با چسب به پوست سر چسبیده باشد و کندن آن متعذر یا متعسر باشد و تمام جلوی سر (محل مسح) را پوشانده باشد، مسح بر روی آن جایز است و برای غسل شستن آن مجزی است و بعید نیست در احرام موجب کفاره نشود، هرچند کفاره بنابر احتیاط واجب است و در هر حال ضرری برای صحت حج یا عمره ندارد.

 

۴٫ اگر موی مصنوعی چسبیده برای وضو برداشتن آن عسر و حرج داشته باشد، ولی برای غسل یا احرام برداشتنش ممکن باشد، در وضو مسح بر آن در صورتی که تمام محل مسح را پوشانده باشد، مجزی است، ولی برای غسل و احرام باید آن را بردارد.

 

۵٫ در نماز استفاده از موی مصنوعی اگر از اجزای حیوان غیر مأکول اللحم یا نجس نباشد، اشکالی ندارد[۳].

 

برای آگاهی بیشتر نک: پاسخ ۴۹۵۳ (سایت: ۵۲۱۸).

 

 

[۱]

 توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص ۱۹۹
، سؤال۱۰۱٫

[۲]

 
مناسک حج (المحشى للإمام الخمینی)، ص ۲۰۵، سؤال ۵۰۴٫

[۳]

 

اقتباس از پاسخ ۴۹۵۳ (سایت: ۵۲۱۸)
.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *