تیتر خبرها
خانه / مذهبی / احکام و مسائل شرعی / آیا عرق جنب از حرام پاک است؟

آیا عرق جنب از حرام پاک است؟

آیا عرق جنب از حرام پاک است؟

 

خلاصه پرسش

آیا عرق جنب از حرام پاک است؟

پرسش

باسلام.۱٫منظور اقای مکارم شیرازی در مورد عرق جنب از حرام چیست ایا پاک است؟نیازی به طهارت اشیایی مثل شانه کیف موبایل کفش و…که با عرق دست و پا به هنگام جنب بودن تماس داشته نیست؟۲٫ایا اثرات جنب در خواب شدن به وسیله دیدن خوابهای مختلف تحریک امیز مانند اثرات استمنائ است؟از لحاظ شرعی و روحی روانی؟بسیار متشکرم…

پاسخ اجمالی

عرق جنب از حرام به نظر آیت الله مکارم شیرازی پاک است، ولی برای نماز باید لباس را عوض کرد، اما بعد از پایان غسل (بنابر احتیاط مستحب) یک بار همه بدن را آب بکشد. اثرات جنابت حاصل از استمنا با اثر حاصل شده از جنابت در حالت خواب متفاوت است؛ چرا که عمل استمنا حرام و گناه است و جنب شدن در خواب گناه و حرام نیست، و اثر شرعی و روانی عمل حرام با اثر عمل غیر حرام فرق دارد.

پاسخ تفصیلی

این سؤال چند بخش دارد:

۱٫ نظر آیت الله مکام شیرازی در مورد عرق جنب حاصل از عمل حرام چیست؟

۲٫ در صورت ایجاد تماس با چیزی و رسیدن رطوبت به آن، آیا لازم است آن وسیله شسته شود؟

۳٫ فرق جنابت حاصل از دیدن خواب های شهوانی، با جنابت حاصل از استمنا در چیست؟

پاسخ این پرسش ها به ترتیب بیان می شود:

یک. فتوای آیت الله مکارم شیرازی در رساله توضیح المسائل ایشان در مورد عرق جنب از حرام چنین است: “کسی که از طریق حرام جنب شود، خواه به واسطه زنا باشد یا لواط و یا استمنا، عرق او نجس نیست، ولی مادام که بدن یا لباس او عرق دارد، با آن لباس – بنابر احتیاط واجب- نماز نخواند. احتیاط مستحب آن است که از عرق جنب از حرام پرهیز شود و برای رعایت این احتیاط، بهتر است با آب ملایم غسل کند که هنگام غسل بدن او عرق نکند، این در صورتی است که با آب قلیل غسل نماید و اگر با آب کر و مانند آن باشد اشکال ندارد، اما بعد از پایان غسل (بنابر احتیاط مستحب) یک بار همه بدن را آب بکشد.

  آیا ارتباط جنسی بین زن و مرد از غیر راه ازدواج شرعاً جایز است؟
[۱]

دو. وسائل مرطوب شده به واسطه عرق شخص جنب، نجس نیست و نیازی به شستن ندارد، ولی با آن لباس نمی تواند نماز بخواند.

[۲]

سه. دختر و پسر جوانی که بدنی سالم دارند در خواب جنب می شوند و به اصطلاح محتلم می گردند و جنب شدن در خواب یک امر طبیعی است و برای مردان زن دار و زنان شوهر دار هم ممکن است این اتفاق بیافتد، گاهی این حالت همراه انجام دادن عملی است؛ یعنی در خواب می بیند با کسی هم بستر شده است و عملی با او انجام می دهد و گاهی هم بدون انجام عمل است.

هر دو حالت از نظر اسلام گناه ندارد؛ زیرا خدای عزیز از فردی که خواب است، تکلیف نخواسته است و او را به خاطر کارهایی که در خواب انجام داده است، عقاب نمی کند؛ چون شخصی که در خواب است اراده و اختیاری از خود ندارد.

[۳]

ولی در هر صورت بعد از عارض شدن جنابت غسل بر او واجب می شود.

[۴]

اما استمنا (خود ارضائی) حرام و گناهی است که عذاب دردناکی را در پی خواهد داشت،

[۵]

و به اعتقاد پزشکان و روان شناسان متخصص اثرات تخریبی

جسمانی و روحی و روانی فراوانی دارد که به بعضی از آسیب های آن در دو بخش اشاره می کنیم:

۱٫

آسیب های جسمانی
:
این عمل غیر طبیعی از آن جهت که رابطه نزدیکی با حواس پنج

 
گانه دارد، در درجه اول در چشم و گوش اثر می گذارد؛ یعنی دید چشم را ضعیف کرده و حس شنوائی را نیز تا اندازه قابل توجهی از کار می اندازد.

  من راننده هستم،گاهی بعضی از مسافرین، وسایلشان را در ماشین جا می گذارند. آیا می توانم از آن وسایل جا مانده استفاده کنم، هدیه بدهم یا بفروشم؟

در صورت تداوم این عمل باعث ایجاد سرگیجه و صداهای ناهنجار در گوش می شود.

ضعیف شدن قوای جسمانی،

کم شدن خون بدن، رنگ پریدگی،

لاغری، کم حوصله شدن، بی اشتهایی،

و بسیاری دیگر از بیماری های خطرناک جسمی از عوارض خودارضایی است.

۲٫ آسیب های روحی و روانی: اضطراب و دلهره از ویژگی هایی است کا به طور دائم فرد مبتلا به خودارضائی را آزار می دهد، افکار آشفته و وسواس فکری همیشه دامنگیر چنین افرادی است. افسردگی، بی احساس بودن و بی نشاطی، گوشه گیری، بداخلاقی، پرخاشگری، عدم میل به تحصیل و مطالعه، از بین رفتن خلاقیت ها، سرکوب شدن استعدادها، ضعف اراده و احساس گناه کردن و بسیاری از آسیب های خطرناک دیگر از عوارض این بیماری است که برای دریافت توضیح بیشتر به پاسخ ۱۷۵۳ (سایت: ۱۷۴۴)
و کتاب های مربوطه از جمله کتاب جوانان چرا…؟ مراجعه شود.

[۶] [۱]

. مکارم شیرازی، توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص۹۰، مسأله ۱۱۶٫

[۲]

. همان، ص ۹۱
.

[۳]

. شیخ صدوق، خصال، ترجمه فهری،  ج ۲، ص ۴۱۷، جامعه مدرسین، قم، ۱۳۶۲ش.

[۴]

. دانشجو، جوانان چرا، ص ۱۳۲، پیام اسلام، قم، ۱۳۶۸ش.

[۵]

. شیخ صدوق،خصال، ج۱، ص۱۲۰، انتشارات علمیه اسلامیه، چاپ اول، تهران.

[۶]

. دانشجو، جوانان چرا، ص ۶۹، پیام اسلام، قم، ۱۳۶۸ش.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *