تیتر خبرها
خانه / مذهبی / احکام و مسائل شرعی / آیا روایتی به این مضمون که «حضرت علی (ع) در دوران خلافت خود شلاق به دوش در کوچه و بازار حرکت می کردند و خلافکاران و بزهکاران را تعزیر می کردند، صحیح است؟

آیا روایتی به این مضمون که «حضرت علی (ع) در دوران خلافت خود شلاق به دوش در کوچه و بازار حرکت می کردند و خلافکاران و بزهکاران را تعزیر می کردند، صحیح است؟

آیا روایتی به این مضمون که «حضرت علی (ع) در دوران خلافت خود شلاق به دوش در کوچه و بازار حرکت می کردند و خلافکاران و بزهکاران را تعزیر می کردند، صحیح است؟

 

خلاصه پرسش

آیا روایتی به این مضمون که «حضرت علی (ع) در دوران خلافت خود شلاق به دوش در کوچه و بازار حرکت می کردند و خلافکاران و بزهکاران را تعزیر می کردند، صحیح است؟

پرسش

خواهشمند است نظر خود را در خصوص روایت زیر بیان فرمایید.
نقل می شود که «حضرت علی (ع) در دوران خلافت خود شلاق به دوش در کوچه و بازار حرکت می کردند و خلافکاران و بزهکاران را تعزیر می کردند، آیا این روایت صحیح است؟ و آیا مراجع قضایی و انتظامی می توانند با استناد به این روایت در کوچه و خیابان حضور پیدا کرده و نسبت به تعزیر خلافکاران و بزهکاران اقدام نمایند؟

پاسخ اجمالی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

 

روایتی به این مضمون آمده است که فقط مربوط به صبحگاهانی است که حضرت در کوفه بود و از بازارها سرکشی می کرد و همراه داشتن آن شلاق برای این بود که مردم توصیه ها را جدی بگیرند.

 

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

 

روایت چنین است و آنچه امام علیه السلام انجام می داده است به مقتضای زمان بوده و نهی از منکر راه های بسیار دارد و به روشی که موثر باشد و جامعه را بسوی معروف سوق میدهد باید عمل نمود.

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

  اقاله چیست و استدلال شیعه و سنی در بیع بودن یا عدم بیع آن چیست؟

 

اگر حاکم اسلامی چنین مصلحت ببیند که مجرمان را در محل جرم تعزیر نماید، پس از اثبات جرم به روش مشروع و ثبوت تعزیر به دلیل شرع یا قانون صادر از سوی حاکم اسلامی، اجرای مجازات در مکان جرم بلامانع است و این امر نیاز به روایت مزبور ندارد.

 

البته آنچه در روایت صحیح در تمام کتب اربعه روائیه آمده است[۱]، این است که حضرت(ع) تازیانه به دوش اهل بازار را نصیحت به رعایت اموری می کردند و در هیچ یک از آنها این مطلب وجود ندارد که حضرت (ع) کسی را در بازار تعزیر نمودند.

 

 

[۱] الکافی،۵،۱۵۱- التهذیب۶،۷- من لایحضره الفقیه، ۱۹۳،۳

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *