تیتر خبرها
خانه / مذهبی / احکام و مسائل شرعی / آیا در اسلام احادیث یا قواعدی در مورد تنظیم روابط مادر شوهر و عروس وجود دارد؟

آیا در اسلام احادیث یا قواعدی در مورد تنظیم روابط مادر شوهر و عروس وجود دارد؟

آیا در اسلام احادیث یا قواعدی در مورد تنظیم روابط مادر شوهر و عروس وجود دارد؟

 

خلاصه پرسش

آیا در اسلام احادیث یا قواعدی در مورد تنظیم روابط مادر شوهر و عروس وجود دارد؟

پرسش

با تشکر از کار ارزشمندی که دارید انجام میدهید. خداوند اجرتان را زیاد کند! آیا در اسلام احادیث یا قواعدی در مورد تنظیم روابط مادر شوهر و عروس وجود دارد؟ با تشکر از جواب شما.

پاسخ اجمالی

اگرچه از نظر فقهی وظیفه خاصی بر عهده هر یک از مادر شوهر و عروس نسبت به یکدیگر نیست و وظیفه این دو نسبت به همدیگر همسان با وظایف دختر نسبت به مادرش یا مادر نسبت به فرزندنش نیست.

 

اما از منظر اخلاقی در دین مبین اسلام اگرچه همه انسان ها نسبت به یکدیگر وظیفه دارند که خیر خواه هم باشند و اساس و معیار روابط آنان بر اصل محبت و تعاون و همکاری باشد که حاجتی را از همدیگر بر آورده سازند، اما این وظیفه در مورد سؤال دو صد چندان می شود؛ زیرا شکی نیست که ارتباط مادر شوهر و عروس همسان با روابط مردم عادی نیست و این دو به جهت خویشاوندی سببی باید نسبت به یکدیگر محبت بیشتری را روا دارند. علاوه بر این که گاهی نبود یک رابطه محبت آمیز و عاطفی بین این دو به آزار و اذیت شوهر یا اذیت شوهر نسبت به مادرش منجر می شود که اینها مورد نهی خداوند و شارع مقدس قرار گرفته است.

 

از آموزه های دینی استفاده می شود که در روابط همه انسان ها مخصوصا مادر شوهر و عروس باید این اصل حکم فرما باشد که «بر مردم بپسند آنچه را بر خود مى‏پسندى»؛ یعنی عروس باید نسبت به مادر شوهرش همان رفتاری را روا دارد که دوست دارد در آینده اگر عروسی گرفت، عروسش با او داشته باشد و همین طور مادر شوهر؛ همان گونه با عروسش رفتار کند که در دورانی که عروس خانواده ای بود، دوست می داشت مادر شوهرش با او انجام دهد.

  نگهداری گربه در خانه چه حکمی دارد؟

پاسخ تفصیلی

اگرچه از نظر فقهی وظیفه خاصی بر عهده هر یک از مادر شوهر و عروس نسبت به یکدیگر نیست و از این جهت مانند هر یک از والدین و فرزندان نسبت به دیگری، تکلیف و حقی را ندارند. به عبارت دیگر؛ وظیفه این دو نسبت به همدیگر همسان با وظایف دختر نسبت به مادرش یا مادر نسبت به فرزندنش نیست. این وظایف در پاسخ های زیر آمده است و شما برای آگاهی بیشتر می توانید آنها را مطالعه کنید:

 

«وظایف فرزندان در برابر والدین» شماره ۳۴۳۲
(سایت: ۴۱۶۱)
.

 

«اوامر والدین و تکلیف فرزندان» شماره ۵۲۲
(سایت: ۵۸۴)
.

 

«خیرات برای پدر و مادر زنده» سؤال ۲۶۳۸ (سایت: ۲۹۹۲)
.

 

«تأثیر نفرین پدر بزرگ و مادر بزرگ» سؤال ۸۷۸۹ (سایت: ۸۷۳۸)
.

 

«احترام به مادر» سؤال ۹۰۱۳ (سایت: ۹۰۰۴)
.

 

اما از منظر اخلاقی در دین مبین اسلام همه انسان ها نسبت به یکدیگر وظیفه دارند که خیر خواه هم باشند، به همدیگر ظلم نکنند و اساس و معیار روابط آنان بر
اصل محبت و تعاون و همکاری باشد. در صدد این نکته باشند که حاجتی را از مسلمان و مؤمنی بر آورده سازند. در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است: «مَنِ احْتَاجَ إِلَیْهِ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ فِی قَرْضٍ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَیْهِ فَلَمْ یَفْعَلْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّهِ»؛ کسی که برادر مسلمانش به او نیاز داشته باشد و او بر رفع حاجتش نیز قادر باشد، اما در عین حال اقدامی در این امر نکند، خداوند بوی بهشت را بر چنین شخصی حرام می گرداند.

[۱]

البته این وظیفه در مورد سؤال دو صد چندان می شود؛ زیرا شکی نیست که ارتباط مادر شوهر و عروس همسان با روابط مردم عادی نیست و این دو به جهت خویشاوندی سببی باید نسبت به یکدیگر محبت بیشتری را روا دارند. علاوه بر این که گاهی نبود یک رابطه محبت آمیز و عاطفی بین این دو به آزار و اذیت شوهر یا اذیت شوهر نسبت به مادرش منجر می شود که اینها مورد نهی خداوند و شارع مقدس قرار گرفته است. نگاهی به روایات این باب خالی از لطف نیست: پیامبر (ص) فرمود: مَنْ کَانَ لَهُ امْرَأَهٌ تُؤْذِیهِ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهَا وَ لَا حَسَنَهً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّى تُعِینَهُ وَ تُرْضِیَهُ وَ إِنْ صَامَتِ الدَّهْرَ وَ قَامَتْ وَ أَعْتَقَتِ الرِّقَابَ وَ أَنْفَقَتِ الْأَمْوَالَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ کَانَتْ أَوَّلَ مَنْ تَرِدُ النَّارَ ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِکَ الْوِزْرِ وَ الْعَذَابِ إِذَا کَانَ لَهَا مُؤْذِیاً ظَالِماً…»

  اگر مردی که از همسر اولش دارای فرزند پسر بوده، با خانمی که از همسر اولش دارای فرزند دختر است، ازدواج نماید، در چه صورتی می توان بین پسر و دختر اینها محرمیّت ایجاد نمود؟
[۲]

معنای این روایت آن است که همسر آزاری، یا این‌که زن حق شوهرش را ادا نکند، عدم قبولیِ نماز را در پی دارد.

 

امام صادق (ع) نیز فرمود: «أَلَا وَ أَیُّمَا امْرَأَهٍ لَمْ تَرْفُقْ بِزَوْجِهَا وَ حَمَلَتْهُ عَلَى مَا لَا یَقْدِرُ عَلَیْهِ وَ مَا لَا یُطِیقُ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا حَسَنَه»؛ اگر زنی شوهرش را بر کاری اجبار نماید که قادر بر انجامش نباشد و نسبت به او رفق و مدارا نداشته باشد، خداوند از او حسنه ای را قبول نمی کند.

[۳]

 

بر این اساس؛ زن برای این که بتواند به روابط خود با شوهرش استحکام بخشد، باید نسبت به مادر شوهرش احترام ورزد و همان رفتاری را نسبت به او روا دارد که دوست دارد در آینده اگر عروسی گرفت، عروسش با او روا دارد و همین طور مادر شوهر همان گونه با عروسش رفتار کند که در دورانی که عروس خانواده ای بود، دوست می داشت مادر شوهرش با او انجام دهد. در روایات آمده است: «بر مردم بپسند آنچه را بر خود مى‏پسندى».

[۴]

 

نمایه مرتبط: «وظیفه مرد در موارد اختلاف بین مادر و همسر» سؤال ۳۷۶۹ (سایت: ۳۹۶۵)
.

 

[۱]

. شیخ صدوق، محمّد بن علی بن بابویه القمّی، امالی ، ص ۴۳۰؛ ۱۹۶٫ ، چاپ پنجم‏، اعلمى‏، بیروت‏، ۱۴۰۰ هـ ق‏؛ شیخ صدوق، محمّد بن علی بن بابویه القمّی‏، من لایحضره الفقیه، ج‏۴، ص ۱۵، ۲۰۲٫ چاپ سوم‏، مؤسسه انتشارات اسلامى، قم‏، ۱۴۱۳ هـ ق.‏

[۲]

. حر عاملى، شیخ محمد بن حسن،‏ وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۱۶۳ ۱۲۱٫    ۲۹ جلدی، چاپ اول‏، مؤسسه آل البیت لإحیاء التراث، قم‏، ۱۴۰۹ هـ ق.‏

  آیا می شود دو غسل را یک بار انجام دهیم، مثلاً غسل حیض و جنابت را با هم یک بار انجام دهیم؟
[۳]

. أمالی ، ص ۴۳۰٫

[۴]

. حرانی، حسن بن على شعبه، تحف العقول عن آل الرسول، ص ۳۶۷٫ ۱۲۲، چاپ دوم‏، انتشارات جامعه مدرسین‏، قم‏، ۱۴۰۴ هـ ق.‏

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *