تیتر خبرها
خانه / مذهبی / احکام و مسائل شرعی / کبوتری را بر اثر عصبانیت به طور غیر عمد کشتم، حکمش چیست؟

کبوتری را بر اثر عصبانیت به طور غیر عمد کشتم، حکمش چیست؟

کبوتری را بر اثر عصبانیت به طور غیر عمد کشتم، حکمش چیست؟

 

خلاصه پرسش

کبوتری را بر اثر عصبانیت به طور غیر عمد کشتم، حکمش چیست؟

پرسش

کبوتری را بر اثر عصبانیت به طور غیر عمد کشتم، حالا بسیار ناراحت هستم و دچار عذاب وجدان شدم. حکمش چیست؟ برای رهایی از این عذاب وجدان چه باید کرد؟

پاسخ اجمالی

در اسلام، از آزار و اذیت حیوانات و کشتن بی دلیل آنها( مخصوصا نسبت به حیوانات غیر موذی)، نهی شده است و این عمل، از زشت ترین گناهان شمرده شده است.لذا توصیه می شود به در گاه الاهی توبه نموده و از او طلب آمرزش نمایید. اما اینکه آیا کفاره ای نسبت به این عمل بر شما واجب هست یا نه، باید گفت، هر چند در این موضوع کفاره ای بر شما واجب نمی باشد، اما بهتر است بابت کشتن کبوتر مقداری صدقه دهید.

پاسخ تفصیلی

در اسلام، از آزار و اذیت حیوانات و کشتن بی دلیل آنها( مخصوصا نسبت به حیوانات غیر موذی)، نهی شده است.

حتی در روایتی از امام صادق(ع)، این عمل، از زشت ترین گناهان شمرده شده است.

[۱]

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) در پاسخ به سؤال مشابهی فرموده اند:

آزار حیواناتی که وجود آنها ضرری برای انسان ندارد، جایز نیست و حتی در حیوانات موذی و مضرّ هرچند کشتن آنها جایز است، حرمت آزار خالی از وجه نیست.

[۲]

در هر حال، پشیمان شدن از این کردار  نشان از پاکی وجدان است. البته باید به درگاه الاهی توبه نموده و از او طلب آمرزش کرد. اما در ارتباط با اینکه آیا کفاره ای نسبت به این عمل، واجب می شود یا نه؟ نظر شما را به حدیثی در این باره جلب می نماییم:

  آیا به زندگی با همسری که قبل از ازدواج مرتکب گناه شده ادامه دهم یا نه؟

فردی به نام ابا حمزه، کبوتران نوه اش را از روی غضب سر می برد و گویا بعدها از این عمل خویش پشیمان شده و شرح این واقعه را در سفری که به مکه داشته برای امام باقر(ع) بیان می کند. امام به او می فرمایند:

“اى ابا حمزه، کار زشتی انجام دادی، نمی دانى که چون اهل زمین بچه‏هاى ما را به بازى گیرند، با بال زدن کبوتر، زیان از آنها دفع می شود و
] نیز اینکه
[
کبوتران در پایان شب،
] ما را
[
به نماز آگاهى دهند. از هر کدامشان یک دینار طلا صدقه بده زیرا از روی خشم آنها را کشتى.”

[۳]

البته علما، از جمله مرحوم مجلسی و صاحب وسائل الشیعه، امر به پرداخت صدقه در این حدیث را حمل بر استحباب می نمایند.

[۴]

بنابر این
هر چند در این موضوع، کفاره ای واجب نمی باشد، اما بهتر است بابت کشتن کبوتر مقداری صدقه دهید.

در پایان، نظر شما به دو استفتاء دیگر در همین موضوع جلب می نماییم:

س:کشتن حیوانات اهلى مانند گربه، آن هم بطور فجیع که در اطاق حبس شود و با شدت ضربات آن را بکشند و یا پرنده‌اى مانند کبوتر و کبک اهلى را از روى غضب سر از تنش بکنند موجب صدقه یا مثلا دیه مى‌شود یا نه؟

ج: دیه ندارد و لکن این گونه اذیت به حیوانات، ظلم است و مکافات آن عذاب اخروى است.

[۵]

س:گناهانى از جمله اذیت کردن و یا کشتن حیوانات را چگونه مى‌توان جبران کرد؟ آیا با توبه بخشیده خواهد شد یا خیر؟

ج: چنانچه شخص از گناهى که کرده توبه کند مورد عفو قرار مى‌گیرد لکن اگر مال دیگرى را تلف کرده باید صاحب مال را راضى کند و حقّ او را اداء کند یا از او حلالیت بگیرد، و اللّه العالم.

  شخصی پیشنهاد داده بابت انجام کارش مبلغ معینی بپردازد. ما فردی را یافتیم که با کمتر از آن نیز راضی بود و کار را به او واگذار کردیم و به دروغ به صاحب کار گفتیم که همان مبلغ پیشنهادی او را خرج کرده‌ایم. آیا استفاده از ما به التفاوت برای ما حرام است؟
[۶]

لینک به سایت استفتائات.

[۱]

. شیخ حر عاملی،وسائل‏الشیعه، ج ۱۲، ص ۵، ح ۱۵۴۹۴،
 
موسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹ه ق.

[۲]

.
اقتباس از پاسخ ۶۸۲۶ (سایت: ۷۱۴۶)
.

[۳]

. شیخ حر عاملی،وسائل‏الشیعه، ج۱۱، ص۵۲۱، ح ۱۵۴۳۱، موسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹ه ق.

[۴]

. همان؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج۶۲، ص ۱۵، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ه ق.

[۵]

. گلپایگانى، سید محمد رضا موسوى، مجمع المسائل، ج‌۳، ص ۲۷۸ ، دار القرآن الکریم، قم – ایران، دوم، ۱۴۰۹ ه‍ ق.

[۶]

. تبریزى، جواد، استفتاءات جدید ج‌۲، ص ۲۲۷ ، قم – ایران، اول، ه‍ ق.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *