خانه / مذهبی / احکام و مسائل شرعی / فردی که می‌خواهد قبل از مرگش کفن بخرد، چه توصیه‌هایی را باید قبل از خرید ملاحظه کند؟

فردی که می‌خواهد قبل از مرگش کفن بخرد، چه توصیه‌هایی را باید قبل از خرید ملاحظه کند؟

فردی که می‌خواهد قبل از مرگش کفن بخرد، چه توصیه‌هایی را باید قبل از خرید ملاحظه کند؟

شرایط خرید کفن, کفن

 

خلاصه پرسش

فردی که می‌خواهد قبل از مرگش کفن بخرد، چه توصیه‌هایی را باید قبل از خرید ملاحظه کند؟

پرسش

سلام علیکم. طبق سنت پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت (ع) بفرمایید فردی که می‌خواهد قبل از مرگش کفن بخرد، چه توصیه‌هایی را قبل از خریدن آن باید ملاحظه کند؟

پاسخ اجمالی

درباره شرایط و آداب کفن؛ در روایات و منابع فقهی به اموری سفارش شده است که در ذیل چند نمونه بیان می‌شود:
۱٫ مستحب است کفن از مال پاک و بدون شبهه تهیه شود.[۱] همان‌طور که در روایتی نقل شد: سندىّ بن شاهک- که هارون الرشید او را براى نگهبانی امام کاظم(ع) در زندان گمارده بود- گفت: چون هنگام مرگ ایشان(امام کاظم) رسید، گفتم: اجازه دهید که من شما را کفن کنم [یعنى هزینه کفن و دفن بر عهده من باشد]. امام(ع) فرمود: «ما خاندانى هستیم که حج ما، مهر زنانمان و کفن‌هایمان از پاک‌ترین دارایى ما است».[۲] ۲٫ مستحب است کفن از جنس پنبه سفید باشد.[۳] چنان‌که به نقل از امام باقر(ع)، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «براى لباس، رنگى بهتر از سفیدى نیست، لباس سفید بپوشید و مردگان خود را با آن کفن کنید»،[۴] و امام صادق(ع) فرمود: «پارچه از جنس کتان متعلّق به بنى اسرائیل است که با آن کفن می‌کنند و پارچه از جنس پنبه مخصوص امّت محمّد(ص) است».[۵] ۳٫ کفن نباید غصبى باشد و گرنه کفن کردن به وسیله پارچه غصبی حرام بوده و کفایت نمی‌کند.[۶] این به دلیل اجماع فقها است و آیات[۷] و روایاتی[۸] که به صورت عموم دلالت بر نهی از تصرّف در مال دیگران و استفاده از آن بدون اجازه مالک آن، دارند.[۹] ۴٫ کفن نباید از ابریشم خالص باشد،[۱۰] اما اگر موادّ غیر ابریشم آن بیشتر از ابریشم باشد، اشکالی ندارد. از امام هادى(ع) در باره جامه‌هایى که در بصره می‌بافتند -شبیه به بُرد یمانى- که از ابریشم و پنبه تهیّه مى‏شود پرسیده شد: آیا کفن کردن مردگان در آن جایز است؟ آن‌حضرت فرمود: «هر گاه پنبه به ‌کار رفته در آن از ابریشم بیشتر باشد اشکالى ندارد».[۱۱]

  اگر وارد محلی (تاکسی و ...) شدیم و موسیقی با صدای زن پخش می شد، رفتار مناسب کدام است؟

 

[۱]. بحرانى، یوسف بن احمد، الحدائق الناضره فی أحکام العتره الطاهره، محقق و مصحح: ایروانى، محمد تقى، مقرم، سید عبد الرزاق، ج ۴، ص ۶۷، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ اول، ۱۴۰۵ق؛ امام خمینى، سید روح اللّٰه، تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۷۵، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول، بی‌تا.

[۲]. شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۵۵ – ۵۶، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.

[۳]. محقق حلّى، نجم الدین جعفر بن حسن، المعتبر فی شرح المختصر، ج ۱، ص ۲۸۴، مؤسسه سید الشهداء(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۰۷ق؛ تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۷۵٫

[۴]. وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۴۱٫

[۵]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج ۱، ص ۱۴۷، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق.

[۶]. نجفى، محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، محقق و مصحح: قوچانى، عباس، آخوندى، على، ج ۴، ص ۱۶۹، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ هفتم، بی‌تا؛ تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۷۳٫

[۷]. مانند آیه شریفه «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل (از راه نامشروع) مخورید مگر آنکه تجارتى از روى رضایت میان شما انجام یابد…»؛ نساء، ۲۹٫

[۸]. مانند این‌که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «لَا یَحِلُ‏ مَالُ‏ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا عَنْ طِیبِ نَفْسِه‏»؛ شیخ مفید، المسائل الصاغانیه، ص ۱۴۰، کنگره جهانی هزاره شیخ مفید(ره)، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ق؛ همچنین این روایت از امام صادق(ع) نیز نقل شده است؛ شیخ حر عاملى، الفصول المهمه فی أصول الأئمه (تکمله الوسائل)، محقق و مصحح: القائینى، محمد بن محمد الحسین، ج ۲، ص ۴۵۴، ‏مؤسسه معارف اسلامى امام رضا(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۱۸ق.

  معنای مفاهیم مخالفی؛ مانند شرط، لقب، وصف، حصر، غایت، عدد چیست و کدامشان حجیت دارند؟

[۹]. نراقى، ملا احمد، مستند الشیعه فی أحکام الشریعه، ج ۳، ص ۲۰۷، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۱۵ق؛ جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج ۴، ص ۱۶۹٫

[۱۰].  المعتبر فی شرح المختصر، ج ۱، ص ۲۸۰ – ۲۸۱؛ جواهر الکلام، ج ۴، ص ۱۶۹٫

[۱۱]. من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۴۷٫

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *