خانه / مذهبی / منبر مکتوب و آنلاین / مباهله، آخرین راه دعوت و اثبات حقانیت

مباهله، آخرین راه دعوت و اثبات حقانیت

مباهله، آخرین راه دعوت و اثبات حقانیت

منبر مکتوب و آنلاین – #محرم, سخنرانی, ماه ذی الحجه

۱٫ مباهله، آخرین راه دعوت و اثبات حقانیت

سال دهم هجری بود، پیغمبر گروهی را برای تبلیغ فرستاد. برای مسیحی‌های نجران، آنها هم یک هیأتی را فرستادند. راه دعوت چند چیز است:

۱- حکمت و استدلال. ۲- موعظه، ۳- گفتگو و جدال ۴- معجزه. آخر خط هم این است که به همدیگر نفرین کنند. من نفرین به تو می‌کنم، تو هم به من نفرین می‌کنی. هر نفرینی گیرا شد، او بر حق است و آنهایی که هلاک شدند باطل هستند. آیه نازل شد:

«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ» [۱]

«حاجَّ» یعنی مُحاجّه کرد، یعنی چانه زد. کسانی که با اینکه حق را می‌فهمند، کسانی که می‌دانند و بعد از دانستن باز هم چانه می‌زنند، «فَقُلْ تَعالَوْا» به اینها بگو: بیایند، «نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ» ما بچه‌هایمان را دعوت می‌کنیم. شماهم بچه‌هایتان را دعوت کنید. «وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ» ما زن هایمان را دعوت می‌کنیم، شما هم زن‌هایتان را دعوت کنید. ما جانمان را دعوت می‌کنیم، شما هم جانتان را دعوت کنید. بعد به همدیگر نفرین می‌کنیم. تقاضای لعنت می‌کنیم.

می‌گوییم: لعنت خدا بر درغگو. هر نفرینی مستجاب شد، پیداست نفرین کننده راهش حق است، نفرین شده راهش باطل است. این ماجرا در دو کیلومتری مسجدالنبی واقع شده است که الآن هم مسجد الاجابه است. قبلاً بیرون شهر بود، حالا داخل شهر مدینه هست. اینها گفتند: اجازه بدهید ما بررسی کنیم. تماس گرفتند، با رئیسشان که پیشنهاد نفرین شده است. رئیسشان گفت: نگاه کنید، اگر با دنگ و فنگ آمدند، پیداست پوک هستند. اگر چند نفری آمدند، مواظب باشید نفرین نکنند. اینها فردا دیدند پیغمبر آمد و علی بن ابی طالب و زهرا و حسن و حسین، پنج نفر هستند. گفت: نفرین نکنید، آتش می‌گیرید.

آن وقت جالب این است که فخر رازی از علمای درجه یک اهل سنت. می‌گوید: پیغمبر فرمود: من دعا می‌کنم شما آمین بگویید. خیلی مهم است. می‌فهمید یعنی چه؟ من دعا می‌کنم شما آمین بگویید، یعنی دعای پیغمبر وابسته به آمین علی بن ابی طالب است، می‌گوید: من که دعا می‌کنم شما آمین بگویید. می‌بینیم دعای پیغمبر وابسته به آمین زهرا است. وابسته به آمین امام حسن است. مسأله چیه؟ اشرف مخلوقات پیغمبر اسلام است. تازه می‌گوید: من دعا می‌کنم، با آمین شما دعا مستجاب می‌شود. چه مقامی علی و زهرا دارد. چه مقامی حسن و حسین دارد. این مسأله خیلی مهم است. آنوقت این آمین می‌دانید یعنی چه؟ این آمین، اگر زهرا و علی آمین می‌گفتند، و این نفرین مستجاب می‌شد، مسیحی‌ها هلاک می‌شدند و مسیحی‌ها هم که هلاک شدند، معلوم می‌شود اعتقاد است که عیسی بنده خداست و خدا نیست. یعنی عقیده‌ی تثلیث فرو می‌ریخت.

  کم اهمیتی به مقام اهل بیت علیه السلام

آیا وقتی پیغمبر می‌گوید: من دعا می‌کنم آمین بگویید. پیش خودش می‌گوید یا نه؟ قرآن یک آیه دارد می‌گوید: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى،‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ یُوحَى‏» [۲] 

هرچه لب پیغمبر تکان می‌خورد، وحی است. پیداست خدا به پیغمبر گفته: پیغمبر به اینها بگو، آمین بگو. آمین این نیست که ما دو نفری با هم صحبت کنیم، می‌گوید: من دعا می‌کنم شما آمین بگویید. یکبار دیگر تکرار می‌کنم. به گفته‌ی علمای اهل سنت پیغمبر به علی، امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا و حسن و حسین (صلوات الله علیهم) فرمود: من دعا می‌کنم، شما آمین بگویید. اینکه می‌گوید: آمین بگویید قرآن می‌گوید، پیغمبر هرچه می‌گوید وحی است. یعنی از طرف خدا مأمور شد که به اینها بگوید: آمین بگویید. بعد هم در آیه داریم که ما جانمان را می‌آوریم. پیغمبر چه کسی را آورد؟ علی را آورد. معلوم می‌شود علی جان پیغمبر است. خیلی مهم است. تمام کمالاتی که پیغمبر دارد، حالا پیغمبر چه کسی است؟

برای اینکه پیغمبر را بشناسید یک جمله بگویم. خداوند برای کل مشرق‌ها و مغرب‌ها یک «رَب» آورده است. می‌گوید:

«بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِب‏» [۳] 

خدای مشرق‌ها، چون هرلحظه یکجا مشرق است و یکجا مغرب. هر دقیقه‌ای یکجا مشرق است و یکجا مغرب. خدای مشرق‌ها و مغرب‌ها، «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ» [۴]  به تمام مشرق و مغرب یک رب خرج کرده است. اما به شخص پیغمبر که می‌رسد، ۲۴۰ بار می‌گوید: «رَبِّک» یعنی تمام هستی، «رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ء» [۵] چند تا در قرآن است؟ سه چهار مورد. «رَبُّکُم»، «رَبُهُم»، خداوند برای هرچه «رَبّ» به کار برده، تعداد اندکی، اما به شخص پیغمبر که می‌رسد بیش از ۲۴۰ بار می‌گوید: «رَبُّک» یعنی این کلمه ۲۴۰ بار در قرآن است. یعنی من پروردگار شخص تو هستم. و بعد می‌گوید: علی جان من است. خیلی مهم است.

آمین زهرا چه می‌کند؟

آمین زهرا یعنی زن می‌تواند به جایی برسد که کل هستی، عصاره‌اش بشر است، چون:

«خَلَقَ لَکُم‏» [۶] ، «سَخَّرَ لَکُم‏» [۷] ، «مَتاعاً لَکُمْ» [۸] ،

ابر و باد و مه و خورشید، هستی برای بشر است.گل سرسبد بشر انبیا هستند، گل انبیاء پیغمبر اسلام است، تازه پیغمبر به زهرا می‌گوید: تو باید آمین بگویی. مقام زن به کجا می‌رسد؟ در چه زمانی؟زمانی که زن را…

همین الآن هم در غرب دخترهای خوشگل را می‌برند برای هواپیمایی و فرودگاه. الآن هم زن ذلیل است در غرب. اسلام به زن عزت داد. اینکه به خانم‌ها می‌گوید: حجاب داشته باشید، یعنی خانم تو ارزش داری، چرا خودت را حراج کردی؟ کسی حق دارد به سر و صورت تو نگاه کند که خرج تو را بدهد. مهریه بدهد، خرج بدهد، خانه، ماشین، تلفن، مسکن، آب، گاز، برق. اگر همه زندگی تو را تأمین کرد حق دارد به تو نگاه کند. تو سینه‌ات را باز کردی و در خیابان آمدی، که چه؟ یعنی حراج است، یعنی مفت مفت ببینید. زن‌ها متوجه نیستند! زن و دخترهای سوپر دولوکس خودشان را حراج می‌کنند. اسلام می‌گوید: خودت را حراج نکن. مفت نیستی. چرا خودت را حراج کردی؟ تو ارزش داری. زن ارزشی دارد که دعای پیغمبر وصل به آمین زهرا است.

  مباهله، آخرین راه دعوت و اثبات حقانیت

در اینجا نکاتی هست که خدمت شما عرض می‌کنم، یک صلوات بفرستید. (صلوات حضار)

عرض کنم که روز مباهله چه وقت است؟ شش روز به محرم، ۲۴ ذی الحجه، یا بیست و پنجم. دعوت به مباهله مخصوص نصاری هم نبوده، بلکه پیغمبر در مورد یهودی‌ها هم دعوت به مباهله کرد. مؤمنین هم می‌توانند به هم مباهله کنند. وقتی چانه می‌زنند می‌گویند: آقا اخرین خط این است که نفرین کنیم. خدایا اگر حق من است، حقم را چنین کن. منتها زود وارد مباهله نشوند.

۲٫ حضرت زهرا سلام الله علیها، تنها زن حاضر در مباهله

یک اشکالی کردند می‌گویند: «نِساءَنا» زن‌هایمان را بیاوریم. پیغمبر در مباهله چه کسی را فقط آورد؟ شما بگویید. حضرت زهرا را آورد. یکی بود. پس چرا می‌گوید: «نِساءَنا»؟ این موارد دیگر هم هست که یکی بوده ولی خدا جمع می‌گوید. مثلاً یک نفر گفت: خدا فقیر است. آنوقت قرآن نمی‌گوید: «قالَ» می‌گوید:

«قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقیر» [۹] .

موارد متعددی داریم که گاهی به خاطر احترام، یا به خاطر عظمت، یا به خاطر دلیلی مثلاً یکی را جمع می‌گوید. قصه‌ی مباهله برای شیعه است. ابدا! ماجرای مباهله را ۵۱ نفر از صحابه نقل کردند. از اهل سنت، فخر رازی، تفسیر کبیر، تفسیر آلوسی، تفسیر مراغی، مستدرک حاکم، کامل ابن اثیر، مسند امام احمد حنبل، روح البیان، المنار، ابن کثیر، و ۶۰ نفر از بزرگان را احقاق الحق آورده که این ماجرای مباهله را نقل کردند. اصلاً مباهله شیعه و سنی ندارد.

۳٫ امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، فرزندان رسول خدا صلوات الله علیه

یک مسأله دیگر اینکه می‌گویند: امام حسن و امام حسین اینها پسران پیغمبر نیستند. پسران علی هستند. قرآن می‌گوید: «و ابناءَنا» پیغمبر فرمود: می‌گوییم بچه‌هایمان بیایند. به چه کسی گفت: «ابناءنا»؟ به حسن و حسین. پیداست که اولاد دختری هم اولاد انسان است. نوه‌ی دختری هم اولاد است. این در مقابل اینکه هی می‌خواهند امام حسن و امام حسین را از پیغمبر جدا کنند، می‌گویند: اینها اولاد علی هستند، اولاد پیغمبر نیستند. قرآن می‌گوید: «ابناءنا» ابناء اِبن است، پسر من است. آخر در مقابل قرآن که نباید اجتهاد کرد. بچه‌ی دختری هم بچه‌ی انسان است، اولاد علی هم اولاد پیغمبر است. مرد متعدد بود، اما زن یکی بیشتر نبود، حضرت زهرا. پیداست در آن تاریخ زنی دیگر مشابه نبود. و روایت داریم امام صادق فرمود: اگر خداوند علی را خلق نمی‌کرد همسری برای زهرا یافت نمی‌شد.

  غزل ۳۱۶۵

استدلال را باید با استدلال جواب داد اما مجادله و لجاجت را باید سرکوب کرد. «لعنه الله علی…» ما اهل لعنت نیستیم، اما وقتی استدلال می‌آوریم و نمی‌پذیرد، کسی که منطق را قبول نمی‌کند، استدلال را قبول نمی‌کند، معجزه را قبول نمی‌کند، با او می‌شود مباهله کرد. از این معلوم می‌شود اهل بیت پیغمبر مستجاب الدعوه هستند. از این معلوم می‌شود، در دعا بچه‌هایمان را هم با خودمان ببریم. بچه‌ها را شریک کنیم. می‌خواهیم روضه بخوانیم، محرم پیرمردها کنار بروند، بگویند: جوان‌ها این پول را بگیرید، عزاداری را امسال شما مدیریت کنید. ریش سفیدها عزاداری را به نسل نو بسپارند. می‌خواهید افطاری بدهید بگویید: آقا این پول را بگیر، هم شاگردهایت را دعوت کن و امسال تو افطاری بده. اینکه می‌گویم حدیث داریم. حدیث داریم می‌خواهی به فقیر پول بدهی، خودت نده، به بچه‌ات بده و بگو: تو به فقیر بده. یعنی این انفاق را به یک نسل دیگر هم منتقل کن. [۱۰]

پی نوشت ها:

[۱] سوره آل‌عمران آیه ۶۱
[۲] سوره نجم آیات ۳ و۴
[۳] سوره معارج آیه ۴۰
[۴] سوره الرحمن آیه ۱۷
[۵] سوره انعام آیه ۱۶۴
[۶] سوره بقره آیه ۲۹
[۷] سوره ابراهیم آیه ۳۲
[۸] سوره مائده آیه ۹۶
[۹] سوره آل‌عمران آیه ۱۸۱
[۱۰] سخنرانی حجت الاسلام قرائتی ( در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۱ )

منبر مکتوبی از سایت منبر ها با عنوان مباهله، آخرین راه دعوت و اثبات حقانیت کپی شد و در زمان ۲۰۱۹-۱۰-۲۱ ۰۷:۴۵:۳۶ در دسته بندی و برچسب منبر مکتوب و آنلاین – #محرم, سخنرانی, ماه ذی الحجه در سایت سرمشق انتظار قرار داده شد

منبع : سایت منبر ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *