تحقیق ، بررسی اصول و قواعد خلاقیت در تایپوگرافی 52 صفحه به همراه چکیده و فهرست و صفحه عنوان

تحقیق ، بررسی اصول و قواعد خلاقیت در تایپوگرافی 52 صفحه به همراه چکیده و فهرست و صفحه عنوان

 تحقیق ، بررسی اصول و قواعد خلاقیت در تایپو گرافی 52 صفحه به همراه چکیده و فهرست و صفحه عنوان

 فرمت ورد (قابلیت تغییر در متن) و پی دی اف 

قسمتی از متن تحقیق 

چکیده :

در پژوهش حاضر به بررسی اصول و قواعد و خلاقیت در تاپیوگرافی پرداخته شده است. لزوم این مسئله امکان ایجاد خلاقیت در تایپوگرافی برای یک گرافیست با رعایت قوانین و اصول حاکم بر آن فراهم شده است . هدف از پژوهش حاضر این است که یک هنرمند گرافیست این امکان برایش فراهم شود که بتواند با رعایت کردن قوانین و اصول موجود در تایپوگرافی به خلاقیت در آن بپردازد. این خلاقیت می تواند با استفاده از خطوط فی البداهه در تایپوگرافی باشد که با توجه به مضمضون کلمه یا جمله ای که قرار است تایپوگرافی شود و با توجه به مضمون به زمینه ی آن هم پرداخته شود. آیا می توان با رعایت اصول و قواعد حاکم  بر تایپوگرافی به خلاقیت در آن پرداخت؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و شیوه ی جمع آوری اطلاعات آن کتابخانه ای می باشد. از نتیجه یه هنرمند گرافیست می توان با رعایت کردن قوانین و اصولی که بر تایپوگرافی حاکم است با کمی خلاقیت در آن اثری زیبا از تایپوگرافی را به کمال برساند و حس موجود در کلمه یا جمله را به راحتی به خواننده منتقل کند.

مقدمه

در سپیده دم تاریخ انسان به عظیم ترین ابداع خود ( خط و خوشنویسی) دست یافت اگر کوشش او برای ثبت تجربه هایش نبود، امروز پدیده ای به نام تایپوگرافی به وجود نمی آمد.

سوغات فرنگ با انبوهی از اصطلاحات به فرهنگ سرزمین ها از جمله ایران تحمیل شد و تایپوگرافی سر لوحه ی خط و خوشنویسی قرار گرفت.

بزرگ ترین اختراع بشر به همت فینیقی ها با «22 » حرف الفبایی اولین گام های انسان در طراحی حروف را رقم زد و گسترش آن توسط بابلی ها پایه های زبان و خط دنیای امروز را که سر منشأ آن الفبای یونانی ، سریانی ، روسی، و زبان های سامی ، آرامی و سرانجام زبان عربی بود با نقدی بر پیشینه ی الفبای عبری ، رومی و مدرن ، تحولی عظیم در خط و زبان جهان به ویژه ایران پدید آورد.

شاخص های دوره ی باستانی میانه و جدید انسان را در مسیر زبان های ایرانی همانند : مادی، سکایی و اوستایی قرار داد تا از این رهگذر به دوره ی میانه راه یابد وز بان شرقی سغدی سکایی یا بلخی و خوارزمی همراه با زبان های غربی ، نظیر، شمالی و جنوبی را فرا گیرد.

حروف و الفبای فارسی با توجه به گونه های کلمه سنتی، نسخ روزنامه ای ، در رویارویی با رقم دیجیتال مقابل قلم هایی نظیر کوفی، نسخ، ثلث، محقق، ریحان، توقیع، رقاع، تعلیق ، نستعلیق و شکسته نستعلیق قرار گرفت و سرانجام به عصر تکنولوژی پیوست.

کلمه تایپوگرافی یک واژه ی فرنگی است که در زبان فارسی به « حروف نگاری» ترجمه شده است. این در حالی است که خط انعطاف پذیر فارسی در کش و قوس های متنوع پیام خود را به مخاطب می رساند، در واقع واژگان فارسی، طراحی با حروف دارای معانی منعطف در ترکیب های قرار دادی و رمز گونه قرار می گیرد به گونه ای که می توان از آن به عنوان : « خط نگاری» یاد کرد . (چارئی،1392: 7)

تایپوگرافی در شکل معاصر به مفهوم تقویت ویژگی بصری حروف و جنبه ی تصویری در نوشتار به منظور تفهیم و تأثیر گذاری بیشتر در مخاطب و نیز حساسیت بخشی به حروف از طریق توجه به جنبه های خلاق در طراحی و کاربرد حروف است. این گونه بیان گرافیک به ویژه در دهه های اخیر در طراحی خط لاتین رشد یافت و در پی آن تایپوگرافی به تدریج در دیگر خطوط جهان نیز رایج شد. در کشور ما نیز طراحان کوشیده اند تا با استفاده از امکانات خط فارسی که البته گوناگونی ها، محدودیت ها و ویژگی های خاص خود را دارا است، اهداف و وظایف گرافیک معاصر و تایپوگرافی را محقق سازند. در این زمینه به ویژه با تکیه بر گنجینه خطوط اسلامی و ظرفیت های فراوان آن حرکت های شایان توجهی صورت گرفته و تایپوگرافی را به یکی از وجوه شاخص گرافیک ایران بدل کرده است.

بیان مسئله :2-1

در پژوهش حاضر به بررسی اصول و قواعد و خلاقیت در تایپوگرافی پرداخته شده است. لزوم این مسئله امکان ایجاد خلاقیت در تایپوگرافی برای یک گرافیست با رعایت قوانین و اصول حاکم بر آن فراهم شده است. برای ایجاد خلاقیت در تایپوگرافی راهکارهای زیادی وجود دارد و فقط منظور از تایپوگرافی استفاده از خطوط اسلامی و سنتی نیست بلکه میتوان با ابزار ها و روش های جدید خطوط فی البداهه بوجود آورد و همینطور می توان به پس زمینه آن پرداخت و با استفاده از تکنیک های گرافیکی آثار جدیدی بوجود آورد.

پیشینه پژوهش :

بررسی تایپوگرافی استاد راهنما : خانم برازنده  - نگارش و تحقیق : سکینه مغانلو خرداد 1395

در این پژوهش به بررسی تایپوگرافی و تأثیر آن در انتقال پیام و محدودیت های آن پرداخته شده است، اما در پژوهش حاضر به خلاقیت در تایپوگرافی پرداخته شده است.

تایپوگرافی شعر قیصر و سهراب آقای موسوی : استاد راهنما دانشجو : مینا زارعی . حمیده کفاش عبدی 1389- 1390

مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم : آموزشگاه فنی و حرفه ای دختران قم.


دریافت فایل
تحقیق ، بررسی اصول و قواعد خلاقیت در تایپوگرافی 52 صفحه به همراه  چکیده و فهرست و صفحه عنوان
تحقیق تایپو گرافی , دانلود تحقیق , filebook , filebook,ir بررسی اصول و قواعد خلاقیت در تایپوگرافی 52 صفحه به همراه چکیده و فهرست و صفحه عنوان

گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی


دانلود فایل| |

قواعد عربی 2

سایر رشته های فنی مهندسی

تحقیق خلاقیت در مدیریت

سایر گرایش های مدیریت

خلاقیت و نوآوری

سایر رشته های فنی مهندسی

مدیریت و خلاقیت و حل مسئله

سایر رشته های فنی مهندسی

خلاقیت

سایر رشته های فنی مهندسی

تحقیق در موردعنوان هفته مشاغل نام درس تفكر وسبك زندگي

بزرگترین فروشگاه فروش مهره مار و خر مهره و ناموس کفتار با ضمانت نامه وشناسنامه دار

خوراک به عنوان دارو

سایر رشته های فنی مهندسی

ساخت تایمر

برق، الکترونیک، مخابرات

LDD.M3463.G

( دامپ ، DUMP ) ویژه تعمیرکاران

ua43k5002ak

( ناند ، NAND ) ویژه تعمیرکاران

گوشی موبایل

محصولات دیجیتال

آموزش ساخت فیلتر و تنظیم هشدار دریافت سیگنال در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس

آموزش ساخت فیلتر و تنظیم هشدار برای دریافت سیگنال خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس

ساخت تایمر

برق، الکترونیک، مخابرات

LDD.M3463.G

( دامپ ، DUMP ) ویژه تعمیرکاران

ua43k5002ak

( ناند ، NAND ) ویژه تعمیرکاران

طراحی لوگو حرفه ای

مقاله،فایل،پروژه،طراحی لوگو،طراحی سایت