تحقیق در مورد موتور توربینی

تحقیق در مورد موتور توربینی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 27 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

‏موتور:

‏موتور عبارتست از وسيله‌اي که قدرت توليد مي‌کند، ولي به تنهايي قادر به توليد کار نمي‌باشد. به زبان ساده‌تر موتور وسيله‌اي که با استفاده از منابع انرژي بخصوص ، انرژي جنبشي توليد مي‌کند. نوع موتور منابع انرژي اوليه متفاوت هستند. مثلا برخي از موتورها ، انرژي موجود در مواد نفتي را به انرژي جنبشي تبديل مي‌کنند و برخي ديگر انرژي الکتريکي را و ...). ‏

‏ريشه لغوي

‏موتور يک کلمه انگليسي است و معناي آن جنباننده يا محرک مي‌باشد. ليکن در حال حاضر از کلمه موتور به عنوان وسيله توليد انرژي جنبشي استفاده مي‌شود.

‏ديد کلي

‏موتور يکي از ارکان اصلي خودرو مي‌باشد، که وظيفه اصلي حرکت آن بوسيله موتور با انجام يک سري اعمال خاص امکان پذير مي‌شود. بر اين اساس تلاشهاي زيادي در زمينه طراحي و ساخت انواع موتور صورت گرفته است که در حال حاضر نيز بيشتر سرمايه گذاريهاي کارخانه‌هاي خودرو سازي در اين زمينه انجام مي‌شود. تمام موتورهايي که در زندگي بشر مورد استفاده قرار مي‌گيرند انرژي جنبشي را به شکل يک حرکت دوراني (چرخشي) در اختيار مصرف کننده قرار مي‌دهند. موتورها اين انرژي را از طريق تبديل انرژي‌هاي پتانسيل و يا انرژيهاي ديگر بوجود مي‌آورند که مي‌توان بر حسب منبع انرژي اوليه ، موتورها را تقسيم بندي کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

‏بطور کلي مي‌توان گفت که در پيرامون ما هر وسيله‌اي که کاري انجام مي‌دهد داراي يک موتور است که حرکت قطعات آن و نيروي مورد نياز آن وسيله را تأمين مي‌کند. مثلا لوازم خانگي مثل يخچال ، ضبط صوت ، پنکه‌هاي تصويه و ... همگي داراي يک موتور الکتريکي مي‌باشند و يا اتومبيلهايي که در خيابانها رفت و آمد مي‌کنند هر کدام يک موتور جهت تأمين انرژي جنبشي خود دارند.

‏تاريخچه

‏ايده ساخت موتور به زمانهاي دور باز مي‌گردد، چنانکه قبل از سالهاي 1700 ميلادي تلاشهايي جهت مسافت موتورها به شکل امروزي انجام پذيرفته بود (هر چند که موتورهاي ساده آبي که انرژي جنبشي آب را به حرکت چرخشي تبديل مي‌کردند از زمانهاي بسيار دورتر ساخته شده و مورد استفاده قرار مي‌گرفتند). ليکن اولين تجربه موفقيت آميز در اين زمينه ، در سال 1769 اتفاق افتاد. در اين سال جيمز وات توانست يک موتور بخار اختراع کند که قابليت استفاده از انرژي محبوس در سوختهاي مختلف نظير چوب و ذغال سنگ را داشت.

‏سير تحولي و رشد‏

‏مخترعين زيادي سعي کردند که اصول فوق را در موتورها تحقق بخشند. ولي «ان.اي.اتو» مخترع آلماني اولين کسي بود که موفق گرديد. او در سال 1876 موتور خود را به ثبت رساند و دو سال بعد نمونه‌اي را که کار مي‌کرد به معرض نمايش گذاشت. موتور مزبور همان چرخ چهارزمانه يعني ، تکثير ، تراکم ، توان و تخليه را به کار مي‌بست. دانشمندان هم عصر اتو عقيده داشتند که وجود تنها يک مرحله توان در دو دور چرخش زمان بزرگي است (يک موتور چهارزمانه در هر دو دور چرخش تنها يک بار سوخت را مي سوزاند به اصطلاح داراي يکبار انفجار يا توان است).

بنابراين نظر خود را به موتور دو زمانه (که در هر دو چرخش يک انفجار دارد) معطوف کردند. اين تلاشها تا آنجا ادامه يافت که در سال 1891 «جوزف دي» با کمک گرفتن از محفظه ميل لنگ به عنوان يک سيلندر پمپ کننده هوا توانست ساخت موتورهاي روزانه را ساده کند. در موتور دي ، مجاري ورودي هوا و خروجي دود در بدنه سيلندر قرار داشت (همان سيستم موتورهاي دو زمانه امروزي). در سال 1892 دکتر «رادولف ديزل» يک مهندس آلماني ، موتوري را به ثبت رساند که در آن سوخت در نتيجه گرماي توليد شده در اثر فشار زياد ، مشتعل مي شد. ديزل در اصل موتور خود را براي کار کردن با پودر ذغال سنگ طراحي کرده بود. اما به سرعت به سوخت‌هاي مايع روي آورد.

فعاليت‌هاي انجام شده توسط دانشمندان در طراحي و ساخت موتور و پيشرفت‌هاي حاصله را مي‌توان مختصرا اين‌گونه بيان کرد.


دریافت فایل
تحقیق در مورد موتور توربینی
تحقیق در مورد موتور توربینی ,موتور توربینی,دانلود تحقیق در مورد موتور توربینی ,موتور,توربینی

عمومی و آزاد


دانلود فایل| |

دبی سنج توربینی

سایر رشته های فنی مهندسی