دانلود رساله و مطالعات کامل طراحی مدرسه دبیرستان-طرح نهایی معماری

دانلود رساله و مطالعات کامل طراحی مدرسه دبیرستان-طرح نهایی معماری

 

 

 

 

 

توجه:

* چکیده:
هر جامعه اصول و اهداف مشخصي براي محيط هاي آموزشي و پرورشي خود پيش بيني مي كند. به عنوان مثال: نويد ادهم (1374) توصيه مي كند: ( مدرسه بايد بتواند انسان هايي سالم ، آگاه ، متفكر ، خلاق و صالح بپروراند تا اين افراد ، سنگ بناي جامعه مطلوب را تشكيل دهند و زمينه توسعه اقتصادي و رشد اجتماعي را فراهم آورند . ) اگر سيستم آموزشي كشور ( خلاقيت ) را به توصيه آقاي نويد ، ملاك رشد و پيشرفت قرار دهد لازم است شرايط تمرين ( خلاقيت ) از زمان كودكي مهيا گردد . لازمه ( خلاقيت ) استفاده از (فضاهاي باز ) از نظر معماري و ( شيوه تربيتي حمايت كننده و ملايم ) به عنوان روش تربيتي است . زيرا فضاهاي سنتي ( با نيمكت هاي ثابت و .... ) كودكان را به طوري كه متخصصين علوم رفتاري توصيف مي كنند به سوي ( تابعيت ) سوق مي دهد و به ( خلاقي) و اعمال تنبيه ( قوانين غير رسمي حاكم بر محيط هاي آموزشي) ترس از اشتباه  را در كودكان افزايش داده ، مانع از جسارت كه لازمه نوآوري است ،‌مي شود اين مثال نشان مي دهد و...

 

 

مقدمه
* طرح مسئله (تعریف طرح) .................... 3
* ضرورت و اهمیت موضوع ..................... 3
* هدف از انتخاب موضوع ........................ 4
* پیشینه تحقیق ..................................... 5
* فرضیات تحقیق ................................... 6
* روش تحقیق ....................................... 6
* معرفی سایت ..................................... 6

 

1- فصل اول: مبانی نظری طراحی ............. 8
1-1 تئوری¬های مرتبط با موضوع .............. 9
1-1-1 دیدگاه ها و نظریه های روانشناسان محیط در رابطه با فضاهای آموزشی .... 9
1-1-2 بررسی پژوهشهای انجام شده در حیطه فضاهای آموزشی از دیدگاه روانشناسی محیط ... 11
1-1-3 تأثير متغيرهاي سازماني در عملكرد قرارگاه هاي تربيتي ............. 16
1-1-4 تأثير نقش هاي اجتماعي در عملكرد قرارگاه هاي تربيتي ............. 17
1-2 مطالعات روان شناختی و علوم رفتاری ........................ 17
1-2-1 خانواده و فرزندان در دوره دبيرستان ....................... 17
1-2-2 رشد اجتماعى نوجوان ......................................... 17
1-2-3 نيازهاى نوجوان ................................................ 18
1-2-4 هدفمند بودن .................................................. 18
1-2-5 نياز به سازگارى با بزرگسالان ................................ 18
1-2-6 نياز به سازگارى با همسالان ................................. 18
1-2-7 نوجوان چه کمکهايى نياز دارد .............................. 19
1-2-8 روابط اجتماعى ................................................ 19
1-2-9 مشکلات تحصيلى ............................................ 19
1-2-10 راهنمايیهاى مذهبى و اخلاقى ............................ 19
1-2-11 علل سازش نايافتگى نوجوان ............................. 20
1-2-12 اثر تغييرات جسمانى بر نوجوان ......................... 20
1-3 روان شناسی محیطهای آموزشی ............................... 21
1-3-1 طراحی محیط(بوم‌شناسی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، روان‌شناسی) ...... 21
1-3-2 راههاى کاهش مشکلات تحصيلى دانش آموزان دوره متوسطه .............. 22
1-4 احکام و معیارهای نظری طراحی (تعریف مفاهیم و...) ........................... 23
1-4-1 آموزش ................................................................................. 23
1-4-2 تکنولوژى آموزشى ............................................................ 23
1-4-3 جايگاه دانش آموزان در سيستم هاي مختلف آموزشي ................. 24
1-4-3-1 سيستم آموزشي حلقه ( گروه سالار ) ................................ 25
1-4-3-2 سيستم رايج ( معلم سالار ) ........................................... 25
1-4-3-3 سيستم مدرن ( دانش آموز سالاري ) ................................ 26
1-4-4 مبانی فرم .................................................................... 27
1-4-5 فرم و عملكرد ................................................................ 28
1-4-6 ارگانيك و ارگانيسم ......................................................... 28
1-4-7 فرم و زمينه ................................................................. 29
1-4-8 معماري ايده آل ............................................................ 29
1-4-9 تحول نگرش به مدرسه .................................................... 29
1-4-9-1 مدرسه به عنوان مرکزی برای انتقال فرهنگ ........................ 30
1-4-9-2 مدرسه به عنوان موسسه ای برای آماده سازی حرفه ای ......... 30
1-4-9-3 مدرسه به عنوان دانشگاهی در مقیاس کوچک .................... 30
1-4-9-4 مدرسه به عنوان مرکزی برای پرورش همه جانبه .................. 31
1-4-9-5 نگرش صاحب نظران معاصر تعلیم و تربیت به مدرسه .......... 31
1-4-10 مدرسه یک نظام اجتماعی ............................................. 31
1-4-10-1 مفهوم نظام ( سیستم ) تعریف و انواع سیستم ............... 32
1-4-11 تأثیرات آشکار و پنهان مدرسه .......................................... 34
1-4-12 روابط انسانی و اهداف تربیتی ........................................ 34
1-4-12-1 کشمکش نقش و شخصیت ........................................ 36
1-4-12-2 کشمکش های نقش ................................................. 36
1-4-12-3 کشمکش های شخصیت ............................................ 36
1-4-13 برخی کارکردهای امور تربیتی ......................................... 36
1-4-14 عوامل فیزیکی مدرسه و آثار تربیتی آن ............................. 39
1-4-15 مربی تربیتی و فرصتهای تربیتی ...................................... 42
1-4-16 رابطه خانه و مدرسه ................................................... 42
1-4-16-1 ضرورت ارتباط خانه و مدرسه ..................................... 43
1-4-16-2 شناخت نگرش خانواده به مدرسه ................................ 43
1-4-16-3 لزوم برقراری روابط منسجم و یکپارچه با خانواده .............. 43
1-4-16-4 نقش انجمن اولیا و مربیان در هماهنگی بین خانه و مدرسه............. 44
1-4-16-5 وظایف انجمن اولیا و مربیان مدرسه ....................................... 44
1-4-16-6 روشهای نیل به هدفهای تربیتی خانه و مدرسه ........................... 45
1-4-17 بررسي نيازهاي آموزشي ................................................ 45
1-4-18 اهميت عامل رنگ در فضاهاي آموزشي ............................ 46
1-4-19 روش هاي كنترل سر و صدا .......................................... 47
1-4-20 سازمان اجتماعي كلاس ............................................... 54
1-4-21 سازماندهي محيط فيزيكي .......................................... 55
1-4-22 بررسي تأثير نظام آموزشي بر عملكرد فضاهاي آموزشي ......... 56
1-4-23 مقايسه روش آموزشي كلاسيك و سنتي .......................... 56
1-4-24 تأثير اهداف آموزشي بر عملكرد فضاهاي آموزشي ............... 56
1-4-25 نكاتي كه در طراحي محيط آموزشي بايد بدان توجه شود ..... 57
1-4-26 عوامل آسیب زا در ساختمان مدارس ............................. 58
1-4-27 روشهای نوین در طراحی مدارس و فضاهای آموزشی ......... 58
1-4-28 ارکان عمومی فضاهای آموزشی .................................. 59
1-5 تاریخچه موضوع در ایران و جهان ...................................... 60
1-5-1 نظام آموزشي كشورهاي جهان ...................................... 60
1-5-1-1 قاره آسيا ............................................................ 61
1-5-1-2 قاره آفريقا .......................................................... 62
1-5-1-3 قاره آمريكا ......................................................... 64
1-5-1-4 قاره اروپا ........................................................... 65
1-5-1-5 قاره اقيانوسيه .................................................... 67
1-5-2 آموزش متوسطه در چند كشور جهان ............................ 68
1-5-2-1 آلمان ............................................................... 68
1-5-2-2 آمريكا .............................................................. 68
1-5-2-3 انگلستان .......................................................... 69
1-5-2-4 ايرلند .............................................................. 69
1-5-2-5 استراليا ........................................................... 69
1-5-2-6 پاكستان .......................................................... 69
1-5-2-7 ژاپن................................................................ 69
1-5-2-8 فرانسه ........................................................... 70
1-5-2-9 سنگاپور ......................................................... 70
1-5-2-10 كانادا .......................................................... 70
1-5-2-11 هلند ........................................................... 71
1-5-3 تکنولوژى آموزشى در ايران ...................................... 72
1-5-3-1 تاریخ مدرسه سازی در ایران ................................. 74
1-5-3-2 مراحل تکوین مدارس از دیدگاه معماری .................. 75
1-5-3-3 فضاهای مدارس قدیم ....................................... 78
1-5-4 نظام آموزشي ايران .............................................. 80
1-5-4-1 کارکردهاى آموزش وپرورش ................................. 80
1-5-4-2 سياستهاي آموزشي ........................................... 82
1-5-4-3 برنامه ريزي آموزشي .......................................... 83
1-5-4-4 ساختار نظام آموزشي ........................................ 85
1-5-4-5 مقطع تكميلي متوسطه .................................... 86
1-5-4-6 اهداف مقطع تكميلي متوسطه .......................... 86
1-5-4-7 دوره های متوسطه ........................................ 86
1-5-4-8 مدارس قبل و پس از انقلاب ............................. 87
1-5-4-9 آموزش رايگان ............................................... 89
1-5-4-10 مدارس نمونه دولتي ................................... 90
1-5-4-11 مدارس عادي دولتي .................................... 90
1-5-4-12 مدارس نيمه دولتي .................................... 91
1-5-4-13 مدارس نمونه مردمي ................................. 91
1-5-4-14 مدارس شاهد ............................................ 92
1-5-4-15 مدارس استعدادهاي درخشان ........................ 92
1-5-4-16 مدارس غير انتفاعي ................................... 93
1-5-4-17 مدارس مستقل ......................................... 94
1-5-4-18 مدارس خصوصي ...................................... 95
1-5-4-19 نرخ سواد آموزي از گذشته تا حال .................. 95
1-5-5 نظام جديد آموزشي ايران .................................. 98
1-5-6 تغییرات مهم در سایست های امروز مدارس ........... 99
1-5-7 جمع بندی ................................................. 99

 

2- فصل دوم: بستر طرح ......................................... 102
2-1 معرفی شهرستان بابلسر ..................................... 103
2-1-1 موقعیت جغرافیایی ....................................... 103
2-1-2 شرایط و ویژگیهای اقلیمی ................................ 103
2-1-2-1 رطوبت ................................................... 103
2-1-2-2 زاويه تابش ............................................... 104
2-1-2-3 درجه حرارت .............................................. 104
2-1-2-4 بارش ....................................................... 104
2-1-2-5 باد .......................................................... 104
1-1-2-6 نسيم خشكي به دريا .................................... 105
2-2 مطالعات تاریخی ............................................... 106
2-3 معرفی و تحلیل شاخصه های معماری منطقه ............. 106
2-3-1 جهت گیری .................................................... 106
2-3-2 مقابله با رطوبت و افزايش كوران ........................ 107
2-3-3 بازشوها ....................................................... 107
2-3-4 پوشش سقف ................................................ 107
2-3-5 کرسی چینی .................................................. 107
2-3-6 بافت .......................................................... 108
2-3-7 کوران .......................................................... 108
2-3-8 مصالح مصرفی .............................................. 108

 

3- فصل سوم: مطالعات موضوع طرح ................ 109
3-1 بررسی ضوابط و استانداردها و استخراج لیست فضاهای مورد نیاز ......... 110
3-1-1 جدول 4-1 خلاصه اطلاعات فضاهای بسته مدارس متوسطه نظری ....... 110
3-1-2 جدول 4-2 سطوح خارجی فضای باز محوطه مورد نیاز در مدارس متوسطه نظری ....... 112
3-1-3 جدول 4-3 خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس متوسطه و برآورد سطح زمین مورد نیاز .... 113
3-1-4 جدول 4-4 میانگین سرانه ناخالص فضاهای بسته به تفکیک کاربری، محوطه و زمین .......... 113
3-1-5 فضاهای اداری ................................................................. 114
3-1-6 فضاهای خدماتی .............................................................. 114
3-1-7 فضاهای ورزشی ................................................................ 115
3-1-8 اطلاعات و ضوابط ساختمان های ورزشی ................................. 115
3-1-9 مشخصات سالن ورزشی چند منظوره جهت طراحی و احداث داخل یا کنار مراکز آموزشی ...... 116
3-1-10 تعداد و مساحت فضاهای پشتیبانی ................ 116
3-1-11 مشخصات انواع استخر ............................... 116
3-1-12 سرانه استخر به ازاء شناگر ........................... 117
3-1-13 فضاهای گردش ........................................ 117
3-1-14 ابعاد و اندازه فضاهای ارتباطی .................... 117
3-1-15 فضاهای باز ............................................ 118
3-1-16 فضاهای جانبی لازم برای سالن ورزشی ............ 118
3-1-17 ظرفیت و سرانه فضاها .............................. 119
3-2 استاندارد تجهیزات و مبلمان مدارس .................... 120
3-2-1 میز و نیمکت مدارس ................................... 120
3-2-2 چهارپایه مدارس ........................................ 121
3-2-3 صندلی دسته دار ...................................... 121
3-2-4 میز تحریر ................................................ 122
3-2-5 رخت آویز مدارس ...................................... 122
3-2-6 قفسه لباس مدارس ................................... 123
3-2-7 میز نقشه کشی مدارس ............................... 123
3-2-8 تجهیزات میز کامپیوتر .................................. 124
3-2-9 تجهیزات کتابخانه ها ................................... 124
3-2-10 تلویزیون در مدارس .................................. 125
3-2-11 ویژگی های تجهیزات آزمایشگاهی ................ 125
3-2-12 میز و صندلی های کنفرانس ....................... 126
3-2-13 ویژگی های میز تنیس روی میز(پینک پنگ) ...... 126
3-2-14 ویژگی های نیمکت های پارکی .................... 127
3-2-15 ویژگی های انواع تریبون ............................ 127
3-2-16 حداقل فواصل و ابعاد تجهیزات(میز و صندلی) .................. 128
3-2-17 چیدمان کلاس های مقاطع دبیرستان ................................ 129
3-2-18 چیدمان سایر فضاهای قابل استفاده در کلیه مقاطع ............. 130
3-2-19 جدول استفاده از رنگ مناسب در مدارس .......................... 131
3-2-20 ظرفیت و سرانه فضاها ................................................ 132
3-2-21 آیین کار ایمنی درهای مدارس ........................................ 132
3-2-22 آیین کار ایمنی پنجره های مدارس .................................... 133
3-2-23 آیین کار ایمنی کریدورها و راهروهای مدارس ...................... 134
3-2-24 ضوابط طراحی ایمنی پلکان .......................................... 134
3-2-25 اصول طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش ......................... 134
3-2-26 مقررات کلی مبحث سوم (مقررات ملی ساختمان) ............... 138
3-2-27 آیین کار اصول جانمایی , طراحی و بهداشتی در توالت , دستشویی و آبخوری مدارس ...... 140
3-2-28 آیین کار مکان یابی , ساختمان , تجهیزات و بهداشت بوفه مدارس ......... 141
3-2-29 بهداشت مدارس ..................................................................... 142
3-2-30 آیین کار اصول کلی مکان یابی و تأمین بهداشت ساختمان های آموزشی .. 144
3-2-31 روشنایی مدارس ..................................................................... 144
3-3 تحلیل مصداق¬های خارجی و داخلی(مطالعات تطبیقی) ....................... 145
3-3-1 بررسی نمونه فضای آموزشی(داخلی) ............................................. 145
3-3-2 بررسی نمونه فضای آموزشی(خارجی) ............................................. 146
منابع ............................................................................................. 150

 

لیست تصاویر

 

تصویر1: چگونگی اسقرار سایت پلان در شهر ،معرفی همسایگی ها و دسترسی ها ........ 6
تصویر2: نقشه هوایی و دسترسی ها ............................... 7
تصویر1-1: روانشناسان محیط ....................................... 9
تصویر1-2: ارگانيك و ارگانيسم ...................................... 28
تصویر1-3: مفهوم نظام ( سیستم ) ............................... 32
تصویر1-4: هرم نیازهای مازلو ........................................ 35
تصویر1-5: مدارس چهار ايوانه ....................................... 76
تصویر1-6: مدارس دو محوري ....................................... 76
تصویر1-7: مدارس دو طبقه ........................................ 77
تصویر1-8: مدارس دو طبقه ........................................ 77
تصویر1-9: فضاهای مدارس قدیم .................................. 78
تصویر1-10: مکتب خانه .............................................. 78
تصویر1-11: حجره ..................................................... 79
تصویر1-12: مدرس ................................................... 79
تصویر1-13: مسجد ................................................... 79
تصویر1-14: فرعیات .................................................. 80
تصویر2-1: معرفی شهرستان بابلسر .............................. 103
تصویر2-2: پوشش سقف؛ تاب دادن ساقه های برنج برای ساختن وریس ........ 107
تصویر2-3: کرسی چینی ................................................................... 107
تصویر2-4: پوشش لت و دیوار از نوع دارورچین ...................................... 108
تصویر3-1: تجهیزات کتابخانه ها ......................................................... 124
تصویر3-2: ابعاد و ملزومات میز کتابخانه ............................................. 124
تصویر3-3: حداقل فواصل و ابعاد تجهیزات .......................................... 128
تصویر3-4: چیدمان کلاس های مقاطع دبیرستان .................................... 129
تصویر3-5: چیدمان سایر فضاهای قابل استفاده در کلیه مقاطع ................. 130
تصویر3-6: تصاویر خارجی مدرسه سازمان نوسازی(احمدی. 1391) ............. 145
تصویر3-7: جایگیری فضاها نسبت به یکدیگر در مدرسه سازمان نوسازی(احمدی. 1391) ...... 145
تصویر3-8: دیاگرام ها و پلان های مدرسه سازمان نوسازی(احمدی. 1391) ...... 146
تصویر3-9: تصاویر خارجی مدرسه موریس (1392- Achdaily) .................... 146
تصویر3-10: تصاویر داخلی مدرسه موریس (1392- Achdaily) .................. 147
تصویر3-11: تصاویر پلان مدرسه موریس (1392- Achdaily) ..................... 147
تصویر3-12: نماها و مقاطع مدرسه موریس (1392- Achdaily) ................. 148

 

لیست جداول ارائه شده
جدول1-1: مقايسه روش آموزشي كلاسيك و سنتي ...................... 56
جدول 1-2: تعداد مراکز آموزشی در مقاطع مختلف به تفکیک جنسیت سال تحصیلی 93-85 ........ 88
جدول1-3: تعداد ساختمان, كلاس و .... به تفكيك نحوه مالكيت در سال تحصيلي 93-85 ............. 89
جدول 3-1: خلاصه اطلاعات فضاهای بسته مدارس متوسطه نظری .......... 110
جدول 3-2: سطوح خارجی فضای باز محوطه مورد نیاز در مدارس متوسطه نظری ..... 112
جدول 3-3: خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس متوسطه و برآورد سطح زمین مورد نیاز .... 113
جدول 3-4: میانگین سرانه ناخالص فضاهای بسته به تفکیک کاربری،محوطه و زمین- مقطع متوسطه .... 113
جدول 3-5: تعداد و مساحت فضاهای اداری مدارس(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1386) ....... 114
جدول 3-6: تعداد و مساحت فضاهای خدماتی مدارس(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1386) ..... 114
جدول 3-7: تعداد و مساحت فضاهای ورزشی مدارس(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1386)...... 115
جدول 3-8: اطلاعات و ضوابط ساختمانهای ورزشی .................. 115
جدول 3-9: مشخصات سالن ورزشی چند منظوره جهت طراحی و احداث داخل یا کنار مراکز آموزشی .. 116
جدول 3-10: تعداد و مساحت فضاهای پشتیبانی ......................... 116
جدول 3-11: مشخصات انواع استخر ............................. 116
جدول 3-12: سرانه استخر به ازاء شناگر ................................. 117
جدول 3-13: فضاهای گردش(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، 1386) ..................... 117
جدول 3-14: فضاهای باز .......................................... 118
جدول 3-15: فضاهای جانبی لازم برای سالن ورزشی .......... 118
جدول 3-16: ظرفیت و سرانه فضاها در مدارس .............. 119
جدول 3-17: استاندارد میز و نیمکت مدارس .................. 120
جدول 3-18: استاندارد چهارپایه مدارس ........................ 121
جدول 3-19: استاندارد صندلی دسته دار ...................... 121
جدول 3-20: استاندارد میز تحریر ................................ 122
جدول 3-21: استاندارد رخت آویز مدارس ...................... 122
جدول 3-22: استاندارد قفسه لباس مدارس ................... 123
جدول 3-23: استاندارد میز نقشه کشی مدارس ............... 123
جدول 3-24: استاندارد تجهیزات میز کامپیوتر ................. 124
جدول 3-25: استاندارد تجهیزات آزمایشگاهی ................. 126
جدول 3-26: استاندارد میز تنیس روی میز ..................... 126
جدول 3-27: استاندارد نیمکت های پارکی ..................... 127
جدول 3-28: استاندارد انواع تریبون ............................. 127
جدول 3-29: جدول استفاده از رنگ مناسب در مدارس ...... 131
جدول 3-30: ظرفیت و سرانه فضاها ............................ 132
جدول 3-31: استاندارد طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش.... 136
جدول 3-32: سرانه دانش آموزان به فضاهای آموزشی ................................ 138
جدول 3-33: طول و عرض تابلو با توجّه به مقطع تحصیلی ........................ 143
جدول 3-34: شعاع دسترسی دانش آموزان به مدرسه .................................144

 

 

 

تصاویر از صفحه رساله(ورد):

 

 

 

توجه داشته باشید که در بخش اقلیم به تحلیل بافت مازندران پرداخته شده است.

 

 

 

دانلود پروژه و رساله, مطالعات مدرسه و دبیرستان, پایان نامه دبیرستان و مدرسه, رساله و مطالعات معماری و دبیرستان, رساله و مطالعات آموزشی


دریافت فایل
دانلود رساله و مطالعات کامل طراحی مدرسه دبیرستان-طرح نهایی معماری
دانلود پروژه و رساله, مطالعات مدرسه و دبیرستان, پایان نامه دبیرستان و مدرسه, رساله و مطالعات معماری و دبیرستان, رساله و مطالعات آموزشی

فنی و مهندسی


دانلود فایل| |