سازمانها و مؤسسات و شرکتهاي دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات اعتباري دولتی، شرکتهاي بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهاي عمومی غیر دولتی مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهاي انقلاب اسلامی،شوراي نگهبان قانون اساسی و همچنین دستگاهها و واحدهائی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، اعم از این که قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیروزارت جهاد کشاورزي، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترشونوسازي صنایع ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنایع معدنی ایران،سازمان صدا و سیماي جمهوري اسلامی ایران و شرکتهاي تابعه آنها موظفند در برگزاري مناقصه مقررات این قانون را رعایت کنند.
طبقه بندي معاملات
معاملات کوچک: معاملاتی که تا سقف دویست و بیست میلیون ریال است 2.معاملات متوسط : معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده و از دومیلیارد دویست میلیون ریال تجاوز نکند 3.معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش ازدومیلیارد دویست میلیون ریال باشد
کمیسیون مناقصه
1-رئیس دستگاه مناقصه گزار یا نماینده وي .
2-ذي حساب یا بالاترین مقام مالی دستگاه مناقصه گزار حسب مورد.
3-مسؤول فنی دستگاه مناقصه گزار یا واحدي که مناقصه به درخواست وي برگزار می شود.
فرآیند برگزاري مناقصات
1-تامین منابع مالی.
2 -تعیین نوع مناقصه درمعاملات بزرگ(یکمرحله اي یادو مرحله اي،عمومی یامحدود).
5- تحویل پاکتهاي فنی بازرگانی به کمیته فنی بازرگانی
6- تهیه وتنظیم وامضاي صورت جلسه گشایش پیشنهادهاتوسط کمیسیون مناقصه
تفاوت مناقصه و مزایده
تفاوت مناقصه با مزایده در این است که جای خریدار و فروشنده عوض میشود: در اینجا خریدار تقاضای خود را برای کالا یا خدماتی اعلام میکند و فروشندگان پیشنهاد قیمت فروش را اعلام میکنند و این قیمت برای بدست آوردن معامله مرتبا کاهش مییابد. در پایان پایینترین قیمت برنده مناقصه خواهد بود.