در قالب word و در 26 صفحه، قابل ویرایش.
مدار كنترل الكترونيك كه امروزه در خودروها بكار میشود، دارای سيستم نرمافزاری و سختافزاری پيشرفته عيبيابی سرخود میباشد. يعنی در مدار كنترل الكترونيكی قسمتهايی اضافه شده كه مانند يك اهممتر - يا حتی اسيلوسكوپ - بوده و مداوم علائم مربوط به كاركرد سنسورها و عملگرها را به واحد پردازنده ارسال میكند. در عين حال نرمافزاری كه در مدار كنترل پيادهسازی شده همواره اين علائم را كنترل شده و مراقبت مینمايد تا مبادا يكی از سنسورها در اثر معيوب شدن علائم غلط ارسال كند. ضمنا اگر يكی از عملگرها مانند انژكتور يا كوئل معيوب شده باشد به راحتی مشخص شده و به راننده هشدارهای لازم داده میشود.
عيوبی كه تشخيص داده میشود به دو دسته قابل تقسيم است:
oعيوب فيزيكی
oعيوب عملكردی
عيوب فيزيكی ساده ترين نوع تشخيص عيب است كه در صورت بروز خرابی آشكار در هريك از قطعات برقی موتور ظاهر میشود.
عيوب عملكردی عيوبی هستند كه در درجه اول قابل تشخيص نيستند ولی در اثر عملكرد نادرست موتور مدار كنترل به وجود اشكال در قطعه موردنظر پی میبرد. مثلا اگر انژكتور در اثر كثيفی سوخت دچار اشكال شود يك ايراد غيربرقی در آن ظاهر شده و مدار كنترل از كاركرد بد موتور متوجه اين نوع اشكال شده و به راننده اعلام میكند.
دستگاه عيب ياب پرايد انژکتوری
با خبر شديم دستگاه عيب ياب انژکتوری برای خودروهای جديد پرايد توسط گروهی از مهندسان علاقمند و فعال در صنعت خودرو طراحی و ساخته شد. اخيرا شركت خودروسازی سايپا خودروی پرايد با سيستم انژكتوری جديد را به بازار عرضه نموده كه مجهز به كاتاليزور بوده و استاندارد آلودگی EURO II را جوابگو است. مدار كنترل الكترونيك اين خودرو از نوع ECU S2000 و ساخت شركت جانسون كنترل امريكا است و نسبت به نوع قبلی مزايای بيشتری دارد و مشابه مدار بكاررفته در خودروهای پژو و سمند میباشد.
دستگاه عيبياب ساخته شده قادر به عيبيابی خودروی پرايد انژكتوری جديد بوده و میتواند در تعميرگاهها مورد استفاده قرار گيرد. اين اولين بار است كه مشاهده میشود دستگاه عيبياب يك نوع خودرو همزمان با شروع عرضه آن آماده میباشد. هنوز اين دستگاه در تعمييرگاههای مجاز سايپا (سايپا يدك) در دسترس نمیباشد، اما اميدواريم با بهرهبرداری سريع از اين نوع دستگاه دغدغه خريداريان خودروی پرايد انژكتوری جديد رفع شده و خريداران با مشكلی مواجه نباشند.