تحقیق درآثار فقهى سيد مرتضى علم الهدى
بخشی از متن اصلی :
مادرى سيد مرتضى،اقوال مختلف است.مولف كتاب ادب المرتضى مىگويد: او اگرچه معروف به زيدى بودن است ليكن بسيارى از علماى شيعه وى را شيعهاثنىعشرى مىدانند.اما تا آن جا كه من از اين كتاب فهميدم اطروش شيعه دوازدهامامى نبوده و در بخش عظيمى از فقه خود و نيز در بسيارى از مسائل اعتقادى، مخالفشيعه دوازده امامى بوده است. به عنوان نمونه ناصر گفته است: هرگاه امام دربرخىاحكامش خطا يا نسيان كند، امامتش فاسد نمىشود. سيد گفته است: اين مساله در مذهب ما صحيح نيست چون ما معتقديم كه امام بايد از هرلغزش و خطايى معصوم باشد. اهميت اين ك((176))تاب از نظر تاريخى نشان دهنده مذهب و دعوت ناصر درمنطقهديلم است.((177)) هرچند سيد به زمان ناصر نزديك تر بوده و بهتر مىتوانسته مقصود او را دريافت كند، امااين احتمال نيز وجود دارد كه منظور ناصر از امام، امام حاكم و متصدى امور مسلماناندرعصر غيبت باشد كه لازم نيست معصوم باشد و با چنين فرضى براى خود حكم مناسبمىنمايد. اما به هرحال تفاوت چشمگير برخى اقوال ناصر با راى اماميه البته دردوران سيدمرتضى ونيز قرائن و شواهد تاريخى موجود، زيدى بودن ناصر را تاييد مىكند ولىسيد درمقدمهكتاب از او و پدران و فرزندان اوبه نيكى ياد كرده و به خاطر ناصر كبير برخود و نسبشمىبالد و مىگويد: الناصر كماتراه من ارومتى، و غصن من اغصان دوحتى،وهذا نسب عريق فى الفضلوالنجابه والرئاسه.((178))
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ، قابل ویرایش در اختیار شما قرار میگیرد.
تعداد صفحات :17